Tuesday 20 December 2011

peNgaLamaN mEngAnduNg n bErsALin.....

Suke sgt nak citer pasal benda ni!.... Sblm kawen mmg pk (tktnye nk bersalin!, sakit ke!,kene guntingla, kene jahitla)... arghhh tidak ngeri!... hehehehe... Bg yg blm kawen dunt worry best sbnrnye bersalin ni... mase hadapi je x best.. bile korang tgh mengandung... cube tgk video ni... sejuk hati (automatically muke pn jd suam2 sbb?... airmata mengalir sama)... dgn lagu yg syahdu mendu tu... feeling beb!...lagi2 bile tau ad baby kat dlm perut kite..






mase pregnant asyk pk... apla ank aku buat kat dlm perut ni... krok krek sane sini ( geli ad,xselesa pn ad ) tp xpela... anak... srnk!.. Mse ngandungkan si kecik ni mabuk x hengat selama 4 bulan.. muntah aje... bau itu ini x boleh... dh tu klu makan asyik ngendeng laki aku je (makanan org lagi sedap dr makanan sndiri)...hehehehe..ngidam xsangat tapi suke sgt mkn putu bambu.. sdp!..


Lagi seminggu nk bersalin dh rase lain mcm... kakak kt tempat keje pn ad ckp " dik kamu ni mcm dh dekat je".. tapi aku lek2 aje... siap mkn durian lagi.. hahahaaaa.... Org2 ckp klu nk bersalin ad tanda (kuar darah atau air)... Ap yg aku alami ialah ad kuar air tapi sikit je.. dah tu air nye kuar waktu pagi je... xla berterusan... g klinik doktor cakap xde pape.. (ad istilahnye doktor cakap tapi lupa plak ap kebendanye).. tibe satu hari aku ad appointment dgn pakar puan ( 11/3/2011) ... pegi checkup aku pn cakapla pasal air tu... skali die kuarkan alat die! ( alamak mcm muncung itik daa)...  skali die masukkn kt tut! ( doktor pn berkata "kak tahan sikit ye").. hadoi!... tuhan je yg tau... sakit wooo!... cek punye cek...


aku: "doktor mcm mane ye?"...
doktor: " kejap ye puan saye tanye kepada pakar"...
aku: "eh... die bukan pakar ke??? (dlm hati)"..


beberapa minit kemudian...


aku: "mcm mane doktor"...
doktor: "puan... ni sah air ketuban... puan kene masuk wad ye..."
aku: " bleh x klu balik umah dulu... ptg baru masuk??... "(sambil buat muke kesian).. hahahaha
doktor: "x boleh puan... klu ap2 terjadi pihak hospital xnak tanggung..."
aku: "erm.... baikkkkkkkk"..


Muka suami girang je.... maklumla nk dapat anak.... aku???... seram sejuk! + slumber... dalam hati "blm lagi nk beranak ni.. aku sihat je x rase sakit pn"...
Dengan hati resah gelisah masukla wad.... mase daftar terserempak la plak doktor ensem!... peh! nasib baik dah kawen... klu x dh ngurat dh.... huahuahua..  =p


duk kat wad... menung sane sini... borak ngn org sebelah... tapi perut x sakit... mkn tghari order ngn suami "blikan nasi ayam eh satu"... makan selera je... abis sebungkus nasi ayam!... alhamdulillah.. =D


Bile malam menjelma.... stat je pkl 7.50 mlm dh mule dh denyut2 perut ni... bgtau misi...


aku: "misi perut sakitla"
misi: "cube kire... dlm 10 minit bape kali sakit... klu banyak kali cakap"
aku: "x cek pembukaan ke?"
misi: "kite tunggu sakit sgt baru cek"
aku:" okey"


tahan jela sakitnye sampi bsk pagi..... 12/3/2011..


pagi2 tu pkl 7.00 pg doktor panggil...


misi: "fazlina! jom masuk bilik rawatan.. cek pembukaan"
aku:" okey".. (nebesnye!)


skali lagi doktor masukkn alat tu ke dalam tut!.. mase doktor seluk tu..


aku:"sakitnye!!!.. (siap kene mara lagi... )"
doktor: "jgn tahanla! kang patah sape susah!...erm.. dah turun!"
aku:"garangnye doktor ni"( dlm hati jela...)


pastu misi cakap ngn aku.... "pn fazlina pembukaan awak dah bukak 3 cm.. nt pkl 11 masuk labour room ye.... pape pun sarapan dulu.. kang xde tenaga nk meneran"...ayoooo! dh nk bersalin ke aku ni... mcm x sakit sgt pn...xpe.. aku pn bersarapanla... dh kenyang nk mandi... kang xdela masam masuk labour room... hahahaa.... baru je nk siram badan misi dh panggil... "fazlina! doktor nk jumpa!"....(dalam hati aku baru pkl bape ni dh panggil)... aku pn mandi laju2.. pastu terus jumpa doktor...


aku: "ye doktor"...
doktor: "puan... skang ni labour room tgh kosong... jadi kami masukkan puan skrg ye...tapi sblm tu kite nk pecahkan air ketuban puan ye...."
aku: "yeke doktor?!!!!!.... ermmmm... baikkkkk"
doktor: "ikut saye ke bilik rawatan ye"...


aku pn followla doktor tu.... antara alat kat sinila die pkai pecah kan air ketuban aku.... sakit!...


dh pecah air ketuban... aku pn dimasukkn ke labour room... nasib suami ad disisi... punyala sakit... yg mampu aku buat zikir sambil menghadoi..(adoi..adoi..)...hehehehe... air mata ngalir je.. sakit tuhan je yang tau... adala 4-5 org dlm labour room aku tu... tgh aku menahan sakit... dgr bilik sebelah dh uweeek..uwekkk (suara baby ngs)... bile aku nk bersalin ni!... sakit!.. smpai nk tercabut besi katil tu aku pegang (sakit punye pasal)... Si suami "saba ye ma...tahan sikit"... "sakit pa!!"...pkl 9 lbh masuk labour room dh bape kali kene seluk kat misi.... " blm lagi la dik... lagi 6 jam"... fuyoooo!... nk suh aku tunggu lagi 6 jam dgn sakit mcm tu!... xsampai 6 jam... masuk je pkl 2.45 ptg.. aku dh jerit dh.. "kak! dah xtahan dah ni".. sambil tu aku teran je... ap lagi kelam kabut dorang datang... "hah dh nk bersalin ni"... misi tu cakapla... aku dh xkisah ap dh.... aku teran je xpeduli org lain. dh.. abs dh sakit kn!.. teran punye teran kuarla anak dara aku tu ha... (12/3/2011 pada jam 3.06 pm).... fuhhhh! lega... bile die taruk kat dada aku... aku pn ushala muke anak aku tu.... haiiip!.. apesal hidungnye kemek je...bkn hidung aku ngn laki aku mancung ke?... hahahahhaa... sempat lagi... (x kemek pn.. mate aku je yang karrow).. huhuhuhuhu... d h sudah baby aku pn dorg bawak g mane ntah... tinggal la aku kt situ untuk bhgn seterusnye.... JAHITAN..


Ni lagi satu.... mase die jahit sakitnye tuhan je yang tau... bile dh siap..


misi 1: "Eh x cantikla jahitan ni.... mcm ad x kene je..."
misi 2: "koyak banyakla"...
misi 1:"xpe2 bukak balik  ye... jahit baru..."


aku????.... (nk bukak n jahit balik???... sakitla kak oi!!.....)


misi 1: "eh... xbolela.... xcantik jugak...."
misi 2: "panggil doktorla..."
doktor: ni x bole ni.. kene masuk operation room jahit... koyaknye banyak sgt... bukak balik jahitan ni..."


aku???.... (ap!... operation room!..bukak balik jahitan tadi!!!...redha jela.. asalkn aku baik).....


setelah hampir 3 jam dlm operation room baru kuar masuk wad n dapat jumpa baby.... penatnye bersalin!...
tapi bile dapat tgk muke baby kite.. rase bersalin tu dah hilang dah... best! ... ad baby!...






nila die NURUL IMAN BINTI MUHAMMAD ARIFF...... comel x????.... =P

5 comments:

  1. pengalamat sambut iman..seronok!!

    ReplyDelete
  2. itu belum lagi cite bab arip nangis tu... hehehe..

    ReplyDelete
  3. heheheh ko bab makan tak tinggal kan Gina...

    ReplyDelete
  4. kak siti: tau xpe...ngli sesgt!
    ayah: ekeh... ngssssss!
    kak aliyah: nk masukkn cite kang arip segan plak...hahaahaha...
    kak ema: makan kan untuk hidup... huhuhu =p

    ReplyDelete